Russel

1 december 2017 - Paihia, Nieuw-Zeeland

1/12 Vandaag gaan we de omgeving van de Bay of Islands   verkennen. We beginnen metceen boottochtje over de zee naar een schiereiland met het stadje Russel. Daar leggen we ook aan en we zien als bezienswaardigheid de mission. Dat blijkt een gebouw te zijn waar katholieke monnikken hebben gezeten . Boeken in de taal van de Maori maakten. (De bisschop had gezorgd voor een pers. Verder werden er schapen geslacht voor het vlees (voor het eten) van de schone botten werd lijm gemaakt om de boeken te lijmen en de huiden werden zo bewerkt dat er leren kaften om de boeken kwamen. Daarna zijn we naar we de flachstaf gelopen die stond natuurlijk boven op een heuvel en de computer in Ælse's telefoon gaf nadien aan dat we 8 trappen gelopen hadden. Bij terugkomst zijn we naar de triety van ....... gereden en daar hebben we een muziek instrument van de Maori gevonden en gekocht.

Rond 17.30 was er een Santa Claus optocht. Verklede kinderen langs de weg Chrismas carrols en wat versierde wagens van de brandweer, lokale bedrijven, de basisschool en de rotary allemaal erg kneuterig maar wel gezellig. Als laatste hebben we een Chinees buffet gegeten dat erg lekker was. Morgen rijden we naar Auckland voor onze laatste B&B